Hvad er Autisme?

Personer med autisme har en anderledes måde at opleve verden på og kan have en nedsat evne til at sætte sig ind i andre menneskers tanker og følelser. Det gør sociale sammenhænge og kommunikation med andre mennesker svært.

Sociale færdigheder: 

For personer med autisme er det svært at ”læse” andre mennesker og forstå andres følelser og intentioner. Ligesom personer med autisme har svært ved at finde og udtrykke deres egne følelser. Nogle kan mærke og beskrive de “store” følelser, men kan have svært ved at nuancere eller skille følelserne ad.

Det kommunikative: 

Personer med autisme kan have en helt bogstavelig forståelse af sproget. De opfatter det, folk siger, nøjagtigt som de ord de anvender. Derfor kan de have meget svært ved at bruge og/eller forstå:

  • ansigtsudtryk
  • tonen i det, der bliver sagt
  • vittigheder og sarkasme.

Forestillingsevnen: 

Den nedsatte evne til at sætte sig ind i andre menneskers tanker og følelser gør også, at personer med autisme har svært ved at handle og tage initiativ i fx leg og samtale. Derudover oplever personer med autisme ofte såkaldt sensorisk følsomhed. Det vil sige en stor følsomhed over for lyde, berøring, smag, lugt, lys, farver, temperaturer eller smerte.

De forskellige former Autisme: 

Infantil Autisme: 

  • Infantil autisme viser sig, før barnet fylder tre år. Barnet har vanskeligheder med kontakt og socialt samspil med andre og har dårlig sprogudvikling. Barnets aktivitet er ensformig og gentaget og begrænser sig om få interesser med mange ritualer involveret. Barnets niveau af begavelse kan variere over både lavt og højt. Børn med infantil autisme kan have mange ressourcer på nogle områder, men samtidig have det vanskeligt på andre.

Atypisk Autisme: 

  • Atypisk autisme er forskellig fra infantil autisme på den måde, at den først viser sig efter tre-års-alderen, eller at barnet ikke har vanskeligheder på alle områder. Både begyndelsesalder og symptomer kan være atypiske.

Aspergers Syndrom: 

  • Her er barnets intelligens og sprog alderssvarende, men som ved infantil autisme har barnet det svært med det sociale samspil med andre børn. Barnet foretrækker ensformige og gentagede aktiviteter og har specifikke interesser, hvor det kan have stor viden.

RETT Syndrom (RTT):

  • En variant af neurologisk udviklingsforstyrrelse, som cirka 1 ud af 10.000 piger har – men meget sjældent drenge. Et barn med RTT kan tilsyneladende have en normal udvikling, fra det er et halvt til halvandet år. Derefter stagnerer den, og fra 1-3-års-alderen går udviklingen tilbage, og barnets erhvervede færdigheder bliver forringet eller tabt. Målrettet træning kan dog modvirke flere af symptomerne5.

Anden gennemgribende udviklingsforstyrrelse: 

  • Barnet har tydelige vanskeligheder, særligt med gensidigt socialt samspil med andre, men opfylder ikke kriterierne for de ovennævnte diagnoser.

Læs mere under Autismeforeningen.